Učiteljica edukacijska rehabilitatorica Patricia Franolić i učiteljica matematike i fizike Dubravka Despoja osmislile su i provele istraživanje iz područja odgoja i obrazovanja na školskoj razini. Cilj istraživanja bio je ispitati znanje i stavove roditelja o najčešćim teškoćama u razvoju. Kako bi se ostvario cilj, proveli su se uvodni upitnici među roditeljima učenika petih razreda na roditeljskim sastancima tijekom ožujka 2022. Sudjelovanje u istraživanju bilo je dobrovoljno i anonimno. Roditelji su procjenjivali svoje poznavanje najčešćih teškoća u razvoju te svoje stavove o učenicima s teškoćama. Anketni upitnik pokazao je da je većina roditelja čula za teškoće navedene u upitniku, ali ih nisu točno znali definirati.
Prema izvješću Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo (2019.), udio djece s nekom teškoćom u razvoju u dobi od 0 – 19 godina u RH iznosi 9%. Republika Hrvatska se, kao i većina suvremenih država, opredijelila za razvoj inkluzivnog društva. Inkluzija je zahtjev kojim se naglašava da je svako dijete ima pravo na obrazovanje u skladu s svojim mogućnostima.
Stoga su učiteljice tijekom rujna i listopada 2022. na roditeljskim sastancima šestih razreda (prošlogodišnji roditelji petih razreda koji su popunjavali uvodni upitnik) održale edukacije o specifičnim teškoćama učenja (disgrafiji, disleksiji, diskalkuliji) te o ADHDu, poremećajima iz spektra autizma, poremećajima u ponašanju i intelektualnim teškoćama. Roditelji su upoznati da su sve navedene teškoće prisutne od rođenja, neke su vidljive, a neke se utvrđuju u školi. Cilj edukacije bio je upoznavanje s najčešćim teškoćama učenika te razvoj empatije i razumijevanja prema učenicima s teškoćama.
Nakon provedene edukacije na roditeljskim sastancima, roditelji su ponovno popunjavali anketni upitnik. Anketa je trajala nekoliko minuta i uključivala je 8 pitanja o stavovima nakon edukacije.
Najprije se roditelje pitalo Smatrate li da je edukacija koja je provedena na prošlom roditeljskom sastanku korisna? i gotovo svi roditelji (98%) odgovorili su da je. Na pitanje Biste li navedenu edukaciju preporučili i drugim roditeljima? visokih 95% je odgovorilo da bi preporučili edukaciju. Na pitanje Ocijenite koliko su vam približeni i razjašnjeni pojmovi koje ste čuli tijekom edukacije ( 1-ništa novo, 2-djelomično razjašnjeno, 3-puno jasnije) 78% roditelja je izjavilo da su im pojmovi koje su čuli puno jasniji, 14% djelomično razjašnjeni, a 8% nije čulo ništa novo od onog što su već znali.
Anketni se upitnik zatim sastojao od pitanja:
Roditelji su se većinom izjasnili za pojmove diskalkulija, poremećaji s autističnog spektra te ADHD-poremećaj pažnje. Pojmovi poput disgrafije i disleksije već su im bili djelomično poznati. Za poremećaje u ponašanju i intelektualne teškoće se odlučio jako mali broj roditelja, a jedan roditelj je već bio upoznat sa svim navedenim pojmovima.
Anketni upitnik je sadržavao i pitanja o stavovima prema djeci s teškoćama. Sa izjavom Nakon provedene edukacije, smatram da se učeniku s teškoćom u razvoju treba pristupiti empatično. 75% roditelja se potpuno složilo i još 11% se djelomično složilo. Sa izjavom Nakon provedene edukacije, smatram da dodatni rad s učenicima s teškoćama u razvoju doprinosi postizanju njihovog punog potencijala. 70% roditelja se u potpunosti složilo, a 19% se djelomično složilo dok je 8% odgovorilo da se uopće ne slaže s navedenom izjavom.
Navedeno istraživanje na školskoj razini pokazalo je da je za uspješnu provedbu inkluzije u školama potrebna kontinuirana suradnja mnogih aktera (učenika, učitelja, roditelja, stručnih suradnika) jer će se na taj način obogatiti inkluzivna praksa.
Dubravka Despoja, učitelj savjetnik matematike i fizike