U sklopu KA1 projekta „Jednaki u različitosti“, učiteljica kemije Daria Stejskal, sudjelovala je na strukturiranom tečaju Special Education Needs (SEN), Inclusion and Diversity in the classroom koji se održao u Dublinu u Irskoj u periodu od 31. 7. do 6. 8. 2022. godine. Tečaju je prisustvovalo osmero sudionika iz različitih zemalja EU (Njemačka, Austrija, Bugarska, Mađarska, Španjolska i Francuska). Tečaj je trajao 7 dana, ukupno 56 sati.
Sve veći broj učenika s posebnim potrebama ukazuje na ključnu potrebu škola, a to je edukacija na području diferencirane i individualizirane nastave. Do nedavno se problem učenika s posebnim potrebama rješavao smještajem učenika u posebne, njima prilagođene ustanove. Takvi učenici su bili diskriminirani. Danas se sve više radi na integraciji učenika s posebnim potrebama u redovne osnovne škole uz posebne, individualizirane programe za učenje, te uz pomoć asistenta ili pomoćnika u nastavi. Učenici s teškoćama u razvoju su učenici sa sniženim intelektualnim sposobnostima, autistični učenici, slijepi i slabovidni učenici, gluhi i nagluhi učenici, učenici s poremećajem govora, glasa i jezika, učenici s motoričkim poremećajima, učenici s kroničnim bolestima, učenici sa smetnjama u ponašanju, učenici s poremećajem pažnje te učenici sa specifičnim teškoćama učenja.
U skupinu učenika s posebnim potrebama spadaju i daroviti učenici kako bi im se omogućio razvoj iznadprosječnih sposobnosti. Pojam integracija odnosi se na povezivanje dijelova u cjelinu i od tog značenja polazi odgojno-obrazovna integracija. Inkluzivno obrazovanje podrazumijeva uvažavanje različitosti svakog pojedinca te prilagodbu obrazovnog sustava i školskih ustanova potrebama, mogućnostima, sposobnostima i
interesima svojih korisnika kako bi osobnost svakog pojedinca došla do punog izražaja.
Razlika između integracije i inkluzije je ta što se pod inkluzijom
podrazumijeva obrazovanje svakog učenika u jednakim uvjetima, u skladu sa sposobnostima i izjednačavanje njihovih prava, a integracija se odnosi na uključivanje učenika s posebnim potrebama u redoviti sustav školovanja.
Učenici s posebnim potrebama koji su integrirani u redovne osnovne škole rade po prilagođenim programima. Mnogim učenicima s posebnim potrebama je potrebna dodatna pomoć koju im pružaju asistenti, odnosno pomoćnici u nastavi. Važno je učenika osposobiti za situacije u daljnjem životu, a nastavni plan i program usmjeravati prema ostvarenju tih sposobnosti.
Cilj tečaja Special Education Needs (SEN), Inclusion and Diversity in the
classroom je upoznati, prepoznati i primijeniti odgovarajuće metode i strategije rada kako bi učenicima s posebnim potrebama omogućili
Kako pomoći učenicima s teškoćama u učenju?
- Prepoznati smetnju
- Poučavanje započeti na razini spremnosti
- Prilagoditi ostvarive sadržaje
- Zadati kraće zadatke i davati neposredne povratne informacije
- Usmjeravati ih na uvježbavanje temeljnih vještina
- Često provjeravati razumijevanje sadržaja
- Dati dovoljno vremena za odgovaranje
- Osnaživati emocionalnu otpornost
- Raditi na razrednom ozračju koji prihvaća i njeguje različitosti
- U razrednoj zajednici njegovati empatiju
Kako uspješno realizirati prilagođeni program? - Utvrditi realnu razinu učenikovih sposobnosti i znanja
- Odrediti točnije prilagoditi OOI
- Odrediti kratkoročne ciljeve
- Odrediti posebne učeničke potrebe
- Omogućiti individualni rad
Učenicima s posebnim potrebama od krucijalne važnosti je stvaranje sigurnog i poticajnog razrednog ozračja u kojem neće biti diskriminirani zbog svojih poteškoća.
Potrebno je raditi na kulturi prihvaćanja i empatije. U radu je potrebno isticati i njegovati sposobnosti i vještina koje učenici imaju a ne se samo orijentirati na uspjeh u školi. Učenici s posebnim potrebama imaju pravo na obrazovanje a naša dužnost kao njihovih učitelja je im pomoći u tome.