Uvođenje ekoloških tema u nastavu fizike potiče učenike na razmišljanje o stvarnim problemima u okolini. Fizika kao predmet nudi odličan okvir za proučavanje potrošnje energije, obnovljivih izvora i učinkovitog korištenja resursa. Učenici kroz konkretne pokuse i projekte mogu povezati teorijska znanja s praktičnim rješenjima. Time razvijaju svijest o održivom razvoju i ulozi znanosti u svakodnevnom životu. Projekti poput računanja potrošnje energije kod učenika pobuđuju interes za aktivno sudjelovanje u zaštiti okoliša. Nastava tako postaje više od usvajanja gradiva – ona potiče odgovorno ponašanje i kritičko mišljenje. Fizika, povezana s ekologijom, oblikuje učenike kao buduće građane koji razumiju važnost znanosti za održivu budućnost.
Tijekom studenog i prosinca, 85 učenika osmih razreda sudjelovalo je u projektnom zadatku Moja tjedna potrošnja električne energije u kućanstvu pod mentorstvom profesorice matematike i fizike Dubravke Despoja.
Cilj dvotjednog školskog projekta je bio praktičnim radom razumjeti pojmove snage, energije i troškova električne energije te njihov utjecaj na okoliš. Svaki učenik odabrao je deset kućanskih uređaja koje u svom domu najčešće koristi npr. televizor, laptop, mikrovalnu pećnicu i sl. te s naljepnice uređaja, očitao njihovu snagu. Učenici su zatim pratili vrijeme rada svakog uređaja tijekom jednog tjedna. Pomoću zabilježenih podataka izračunali su ukupnu potrošnju energije za svaki uređaj izraženu u kilovatsatima (kWh). Koristeći cijenu potrošene električne energije izračunali su trošak korištenja uređaja za tjedan dana, a zatim i na mjesečnoj razini. Analiza očitanih i izračunatih podataka učenicima je omogućila bolje razumijevanje potrošnje te načina uštede električne energije. Učenici su u projektu raspravljali o mogućnostima smanjenja potrošnje energije, poput smanjivanja nepotrebne uporabe uređaja ili zamjene energetski neučinkovitih uređaja s energetski učinkovitijim. Razgovorom na nastavi osvijestili su utjecaj potrošnje energije na emisiju ugljičnog dioksida i klimatske promjene kao i važnost obnovljivih izvora energije.
Ovaj projektni zadatak iz fizike je važan za ekološko obrazovanje jer je učenicima pomogao razumjeti kako njihovo ponašanje i navike utječu na okoliš. Na konkretnim primjerima uređaja koje osobno koriste, učenici su
postali svjesni važnosti odgovornog korištenja energije te povezanosti između energetske potrošnje i klimatskih promjena.
Dubravka Despoja


