NOT – Nasilje ostavlja tragove – zvoni za nenasilje! Projekt je financiran u sklopu programa IPA Europske unije za Republiku Hrvatsku Europska unija
Ovaj materijal nastao je uz finacijsku podršku Europske unije, u okviru projekta „Nasilje ostavlja tragove – Zvoni za nenasilje“. Za sadržaj je isključivo odgovoran Centar za mirovne studije i ne može se smatrati službenim stavom Europske unije. Stajališta izražena na ovom izlošku ne odražavaju nužno stajalište Ureda Vlade Republike Hrvatske za udruge. I Zagreb zvoni za nenasilje! Okrugli stol ‘Nasilje ostavlja tragove – zvoni za nenasilje!’ održan je 12. veljače u Zagrebu, u organizaciji Centra za mirovne studije i Savjetovališta Luka Ritz. Okrugli je stol dio istoimene kampanje koja doprinosi prevenciji nasilja među djecom i mladima kroz cjeloviti pristup uključivanja zajednice i poticanje aktivnog angažmana mladih. Video spot ‘Nasilje ostavlja tragove’ Radijski jingle ‘Nasilje ostavlja tragove’ Okrugli je stol započet prikazom rezultata istraživanja o vršnjačkom nasilju. Rezultati istraživanja potvrđuju visoku pojavnost nasilja, osobito verbalnog koje uključuje ogovaranje, vrijeđanje, izrugivanje, omalovažavanje, socijalno isključivanje, dok se ono fizičko pojavljuje rjeđe. Jednako tako, istraživanje ukazuje da se vršnjačko nasilje događa uglavnom na mjestima izvan same nastave i škole, sve češće na Internetu i društvenim mrežama. Učenici najvišu socijalnu distancu iskazuju prema učenicima Romima i prema učenicima s problemima u ponašanju. S druge strane, najmanje je socijalna distanca izražena prema učenicima hrvatske nacionalnosti te prema učenicima čiji su roditelji razvedeni. Prepoznavanje i pravovremeno reagiranje na nasilje je osnovni preduvjet kako bi djeca, obitelj, škola i šira zajednica mogli uočiti te pravovremeno i kvalitetno reagirati kada se dogodi neki od oblika vršnjačkog nasilja, upozorila je Lana Jurman, koordinatorica istraživanja. Detaljnije informacije o istraživanju kao i pregled programa prevencije vršnjačkog nasilja u izvedbi osam organizacija civilnoga društva, nalaze se u cjelovitoj publikaciji istraživanja. Svoje su programe prevencije nasilja među mladima predstavile četiri organizacije civilnoga društva koje bilježe višegodišnji rad i zapažene rezultate. O radu organizacije Status M, govorio je Natko Gereš, predstavivši aktivnosti rada s mladićima, osobito primjenu brazilske metodologije rada s mladićima i film Zvonkov kviz koji je od strane policije proglašen najboljim programom za prevenciju kriminaliteta u Europi. Rad udruge roditelja Korak po korak, predstavila je Irena Bohač, ističući provedbu projekta CAP, program primarne prevencije zlostavljanja koji se provodi za različite uzraste (od 1978. proširio se iz SAD-a na tridesetak zemalja) te program Delete Cyberbullying kojega prati edukativni film Postoji izlaz i mobilna aplikacija. Nataša Bijelić iz Centra za edukaciju, savjetovanje i istraživanje – CESI, predstavila je višegodišnji rad u području nasilja u partnerskim vezama i promocije razvoja kvalitetnih veza, usmjeren mladima između 15. i 18. godine života, kada ih većina stupa u emocionalne i seksualne veze, a koji je Europski institut za ravnopravnost spolova ocijenio najboljom praksom prevencije u Europskoj uniji. Predstavljene su i kampanje ‘Nasilne veze su bezveze’ i Šutnja nije zlato’ kao i mrežna stranica SEZAM (seksualna edukacija za mlade). Aktivnosti Savjetovališta Luka Ritz predstavila je Dajana Juričić kroz programe neformalnog obrazovanja te pružanja stručne i savjetodavne podrške , primjerice kroz grupe podrške roditeljima čija su djeca počinitelji ili žrtve nasilja. Osim toga, predstavljene su aktivnosti pomoći u učenju za djecu čije su obitelji u tretmanu centra za socijalnu skrb, zatim radionice forum kazališta, tribine ‘Direktno’ te edukativne materijale koji su dostupni na mrežnim stranicama organizacije.
U provedbi čitavoga projekta ‘Nasilje ostavlja tragove. Zvoni za nenasilje!’ sudjelovalo je 6 škola iz Zagreba: 18. Gimnazija iz Zagreba, Centar za odgoj i obrazovanje Slava Raškaj, Grafička škola, Osnovna škola Žitnjak, Osnovna škola Stenjevec, Osnovna škola Frana Galovića Dugave. Svoje su kampanje za promicanje nenasilja u zajednici predstavila tri škole. Učenice Matea Vešligaj i Daria Štefan zajedno su s nastavnicom Nikolinom Stanišić predstavile školski projekt Riječ izveden u obliku kazališne predstave koja je dokumentirana video materijalom. Aktivnosti forum kazališta Osnovne škole Fran Galović iz Dugava, predstavile su psihologinja Neva Ćapin i učiteljica Jelena Solak Vodopija. Učenice 18. Gimnazije Dora Barbarić, Paula Marjanović i Ane Boban Lipić uz podršku su nastavnice Ide Dorščak predstavile razgovore pod nazivom Tribine 18.-e, a specifično tribinu organiziranu pod nazivom ‘Prekinimo nasilje – odgojimo roditelje’. U završnom je dijelu okruglog stola održana rasprava na temu podrške lokalne samouprave školama u provedbi programa prevencije nasilja i afirmacije nenasilja u zajednici kao i snažnije uključivanje vezanih sadržaja građanskog odgoja i obrazovanja u školski kurikulum. Predstavnice Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i sport – Mila Jelavić, Gradskog ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom – Zorana Uzelac i Lada Žamarija te Ljiljana Klašnja iz Ureda gradonačelnika, istaknule su važnost suradnje s organizacijama civilnoga društva u prevenciji nasilja te tom prilikom predstavile postojeće financijske potpore za provedbu takvih programa, istovremeno ističući važnost iznalaženja načina sustavnog i višegodišnjeg financiranja kvalitetnih programa prevencije. Osim toga, istaknuta je važnost rada na prevenciji kroz učenje od same djece i mladih. Upućena je i preporuka za sustavnu integraciju mladih s poteškoćama u razvoju u raznovrsne preventivne programe koje provode udruge i škole. Primjer sustavnih i višegodišnjih programa prevencije nasilja predstavila je Katica Pavlović, djelatnica Službe za prevenciju PU Zagrebačke u čije se programe godišnje uključuju učenici i roditelji iz tridesetak škola. U posljednje su vrijeme zabilježeni česti pozivi srednjih škola kada je posrijedi vršnjačko nasilje koje proizlazi najčešće iz obiteljske ili opće društvene situacije. S obzirom na učestale pozive škola i nužnost suradnje s centrima za socijalnu skrb, socijalna radnica Đurđica Petran uputila je preporuku školama za pravovremeno prepoznavanje i reagiranje na nasilje. Svojevrsne preporuke iznijeli su i ravnatelji prisutnih škola: Blaženka Jurić – Mrša iz OŠ Fran Galović Dugave, Dubravko Deželić iz Grafičke škole te Tomislav Barun iz OŠ Žitnjak istaknuvši važnu ulogu škola u prevenciji nasilja a koja zahtijeva dobru organizaciju rada škola i specifično stručnih službi, ulaganje u edukaciju nastavnika uz uključivanje MZOS i AzOO te izgradnja čvrste suradnje između škola, roditelja, policije i centara za socijalnu skrb. Nastavnica Ida Dorščak iz 18. Gimnazije na kraju je istaknula kako škola treba stvoriti sigurno okruženje za učenike a u tome treba osigurati infrastrukturu i logističku podršku od same škole i obrazovnih institucija, osobito uzevši u obzir volonterski angažman nastavnika u provedbi niza aktivnosti s učenicima izvan nastave. Preporuke za veću institucionalnu i društvenu podršku projektima prevencije nasilja i nenasilnog ophođenja sa sukobom kao i specifičnim projektima školske i medijacije u zajednici, dale su i članica Savjeta mladih Sanja Krznarić i Jadranka Klekar, članica Hrvatske udruge za mirenje – HUM.
izvor: cms.hrUkoliko želite poslušati i riječ psihologinje o samom projektu-kliknite na link (emisija Civilno društvo):http://radio.hrt.hr/aod/nasilje-ostavlja-tragove-zvoni-za-nenasilje/100423/