Marija Reis, učiteljica hrvatskoga jezika, u okviru Erasmus + K1 projekta sudjelovala je na tečaju Non formal learning – the golden door for an innovative future for schools u Sevilli u Španjolskoj od 4. studenoga do 11. studenoga 2019. Na tečaju je, osim dviju sudionica iz Hrvatske, sudjelovalo još 18 učitelja iz različitih europskih zemalja: Litve, Grčke, Italije, Rumunjske i Slovenije.
Cilj tečaja bio je upoznati učitelje s teorijskim i praktičnim znanjima o neformalnim metodama rada u interkulturalnom i inkluzivnom okruženju kako bi se razvile ključne kompetencije potrebne za rad u školi 21. stoljeća.
Prvi dan učitelji su se upoznavali putem neformalnih igara, a jedna od zanimljivijih bila je igra u kojoj su učitelji, podijeljeni u skupine, morali ispuniti 14 zadataka u 60 minuta. Učitelji su na taj način učili jedni o drugima jer su se morali poredati po mjesecima rođenja, otpjevati neku međunarodnu pjesmu, napraviti smiješnu grupnu fotografiju ili osmisliti koreografiju koja uključuju pokrete iz narodnih plesova svake zemlje sudionice.
Drugi dan razgovaralo se o stereotipima i predrasudama. Aktivnost je započela prikazivanjem slika relativno uspješnih i sretnih ljudi koji svojim izgledom ne odaju takav dojam. Svaka je od četiriju skupina opisala ono što vidi i osjeća prema prikazanoj osobi nakon čega je voditeljica otkrila njihove identitete i osobne priče. S obzirom da je većina učitelja imala negativan stav i osjećaje prema prikazanim osobama, to je bio izvrstan povod za početak rasprave o predrasudama, njihovim uzrocima i posljedicama. S obzirom na to da su upravo stereotipi i predrasude u korijenu brojnih sukoba unutar razreda, neformalne aktivnosti koje su uslijedile nakon rasprave pomogle su učiteljima osmisliti različite kreativne načine kako isključenog učenika ponovno vratiti u razredno okruženje i učiniti da se ponovno osjeća dobro i sigurno.
Treći dan razgovaralo se o školskom okruženju i kreativnosti, inkluzivnoj školi i kreativnom društvu. O navedenim temama razgovaralo se s obzirom na Europski referentni okvir ključnih kompetencija za cjeloživotno učenje. Kao primjer uzet je učenik koji u školu dolazi iz drugog kulturnog okruženja. Učitelji su, služeći se vlastitim iskustvom, pokušali odgovoriti na pitanje kako predrasude pretvoriti u međusobno poštovanje, koje je korake potrebno poduzeti kako bi se takav učenik u potpunosti integrirao u razredno okruženje i koje strategije koristiti u komunikaciji s učenikom kojemu jezik zemlje u koju je došao nije materinski. Raspravljalo se i o drugim važnim temama s kojima se učitelji zemalja sudionica gotovo svakodnevno susreću: o smanjenoj motivaciji učenika, učenicima koji odbijaju dolaziti na nastavu, o konfiklima koji izbijaju između učenika, roditelja i učitelja te o kreativnim metodama koje mogu pomoći u lakšem rješavanju navedenih problema. U popodnevnim satima svi su se učitelji okupili u parku Jardines de Murillo koji se nalazi iza impresivne palače Alcazar gdje su na neformalan način, plesom, pjesmom, kvizovima i gastronomskom ponudom predstavili zemlju iz koje dolaze.
Četvrti i peti dan radilo se na upoznavanju osam ključnih kompetencija u 21. stoljeću, a to su komunikacija na materinskom i na stranom jeziku, matematička, znanstvena i tehnološka kompetencija, digitalna kompetencija, učenje kako učiti, socijalne i građanske kompetencije, osjećaj za inicijativu i poduzetništvo i kulturna svijest i izražavanje. Učitelji su se okušali u nizu igara kojima je cilj bio izazvati konflikt među sudionicima kako bi se došlo do definicije samog pojma, a potom i do različitih rješenja. Jedan od zanimljivijih zadataka bila je snowballs metoda. Učitelji su na papiru opisali konfliktne situacije iz svoga razreda nakon čega su papire zgužvali i bacili na hrpu s koje su potom uzimali papire drugih učitelja kojima su svojim savjetima anonimno pokušali pomoći.
Šesti dan učitelji su razgledavali znamenitosti Seville i okolnih gradova (Cordobe, Cadiza, Granade) upoznajući se tako s bogatom andaluzijskom kulturom koja je u umjetnosti, glazbi i gastronomiji prepuna oprečnosti koje su u harmoničnom skladu. Tako živahna i jedinstvena arhitektura i način života živi su primjer kako raznolikost možemo iskoristiti u jačanju međusobnih odnosa i gradnji tolerantnijeg društva.
Sedmi dan učitelji su, prema zadanim uputama, morali osmisliti neformalnu aktivnost sa zadanim ciljevima za rad na otvorenom. Rano ujutro sastali su se u parku pored poznatog trga Plaza de Espana gdje su demonstrirali svoje aktivnosti.
Osmi, posljednji dan tečaja, učitelji su posjetili jednu od najboljih škola u Španjolskoj, djelomično privatnu školu Collegio Santa Joaquina de Verduna u kojoj su puno saznali o načinu financiranja i stipendijama koje škola dodjeljuje učenicima lošijeg imovinskog stanja. Sudionici tečaja upoznali su se s projektima i aktivnostima škole izvan redovne nastave te su imali priliku sudjelovati na različitim satovima, razgovarati s učenicima i učiteljima te razmijeniti vlastita iskustva i primjere dobre prakse.
Na kraju tečaja svim su učiteljima u neformalnom ozračju u restoranu podijeljeni certifikati.
Marija Reis, prof.